Dit hoofdstuk printen

NHG-TriageWijzer

Gebaseerd op de Nederlandse Triage Standaard

Handleiding

INDELING TRIAGEWIJZER

De TriageWijzer bestaat uit een algemeen deel, met inleidende en ondersteunende hoofdstukken, en een medisch inhoudelijk deel.
Het medisch inhoudelijke deel bevat 50 ingangsklachten, verdeeld over 6 clusters. De kleur van de clusters houdt geen verband met de urgentie. Iedere ingangsklacht bestaat uit vier delen: advies, vragen, triagecriteria en achtergrondinformatie.
Daarnaast is een hoofdstuk opgenomen over U0/U1-situaties en een hoofdstuk met adviesbladen.

TRIAGECRITERIA EN VRAGEN

Triagecriteria dienen om de urgentie vast te stellen. Meestal geeft de patïent in het begin van het gesprek uit zichzelf de meest belangrijke informatie. In situaties waarin de urgentie niet duidelijk wordt, kunnen vragen worden gesteld. Aan de hand van de informatie van en over de patiënt en de antwoorden op de vragen wordt de urgentieklasse bepaald. Voor meer informatie zie het hoofdstuk ‘Wijzer aan de telefoon’. Bij triage gaat het om acuut of recent ontstane klachten of symptomen.
Kies tijdens een triagecontact de passende ingangsklacht en sla die open op de middelste twee pagina’s. Aan de rechterkant staan de triagecriteria. Aan de linkerkant staan suggesties voor vragen. Triagecriteria gelden voor telefonische en fysieke triage, tenzij ze cursief of onderstreept staan. Een Een cursief geschreven triagecriterium is specifiek voor fysieke triage, onderstreept is voor telefonische triage. In de laatste kolom staat per urgentie de geadviseerde vervolgactie bij telefonische respectievelijk fysieke triage. Plaatselijke of regionale afspraken kunnen leiden tot een andere vervolgactie dan is aangegeven.
Elk triagecriterium kent een specifieke vraag. Natuurlijk hoeft een vraag niet letterlijk te worden overgenomen, zoals ‘Is er sprake van...?’ Het is evenmin nodig de volgorde van de vragen aan te houden. Vaak geeft de patiënt al informatie zonder dat ernaar is gevraagd, daarom kan de vraagvolgorde in een gesprek anders verlopen dan op het voorbeeld staat.
Uiteindelijk gaat het erom dat de triagist zich een oordeel vormt over die triagecriteria die tot een hoge urgentie kunnen leiden. De vragen zijn bedoeld om daarbij te helpen.
Voor iedere vraag staat de urgentiecategorie waarop de vraag betrekking heeft. Vaak zijn dat meerdere urgentiecategorieën.

ZIE OOK
Onderaan de pagina met triagecriteria staat de ‘Zie ook’ rubriek. ‘Zie ook’ is een verwijzing naar andere mogelijk belangrijke ingangsklachten. Een zwarte ‘Zie ook’-ingangsklacht kan tegelijk worden gebruikt voor de bepaling van de urgentie, een rode ‘Zie ook’-ingangsklacht kan uitkomen op een hogere urgentie.

ALGEMENE TRIAGECRITERIA
Op de binnenzijde van de omslag staat belangrijke informatie, waaronder de algemene triagecriteria, die bij elk triagecontact van belang is en die invloed kan hebben op de toewijzing van een urgentie. Houd deze informatie altijd in het oog.

ADVIEZEN

Sla, als de urgentie is vastgesteld, één pagina terug. Op deze eerste pagina van de ingangsklacht staan adviezen voor de patiënt of andere hulpvragers. Er zijn drie soorten adviezen.

  • De adviezen bij de urgentiecategorieën U1 U2 U3 en U4 betreffen instructies ter overbrugging van de periode tot er professionele hulp is of ter voorbereiding van de diagnostiek.
  • De zelfzorgadviezen staan onder U5.
  • Het Contactadvies is bedoeld als ‘vangnet’ zodat de beller weet bij welke veranderingen hij weer contact moet opnemen.

NHG-VOORLICHTINGSPRODUCTEN
Het NHG heeft voor patiënten veel interessant en nuttig voorlichtingsmateriaal. Dit is te vinden op www.thuisarts.nl.
logo Thuisarts

ACHTERGRONDINFORMATIE

Op de vierde en laatste pagina wordt uitleg gegeven over de begrippen en vooral ziektebeelden.